Eductus

Den världsberömda kamelskötaren

Historien om hur kameltränaren Ali Abdulahi Hassan från Somalia fick jobb på en gård utanför Nora dök upp på en av Publiks nyhetsverkstäder med Eductus. Några månader senare hade nyheten spritt sig över hela världen

Eductus arbetar med matchning, coachning och utbildning – inte minst av utrikesfödda arbetssökande. Företaget har funnits i tjugo år men var 2010 fortfarande helt okända. De ville därför ha hjälp med att göra Eductus så synliga som möjligt och ladda varumärket med positiva värden.

– Eductus behöver bli mer synliga för att attrahera nya deltagare och lokala arbetsgivare. Ju mer välkända Eductus är desto lättare blir det för dem att få ut deltagarna på praktik och så småningom få jobb, säger Susanne Wibom, rådgivare och projektledare på Publik.

Publik fick uppdraget och metoden var att göra medarbetarna på Eductus till sina egna nyhetsambassadörer.

– Vi håller regelbundet utbildningar där vi hjälper dem att identifiera nyheter som kan vara intressanta för media. Vi utbildar dem i nyhetsvärdering och guidar dem på vägen. Vi gör med andra ord jobbet tillsammans med kunden snarare än att sitta på kammaren.

Det var på en av dessa nyhetsverkstäder historien om Ali Abdulahi Hassan dök upp. Han hade arbetat med djur i Somalia och sökte ett liknande jobb hemma i Sverige. Arbetsförmedlingen hade fått veta att ett företag i Nora sökte en kameltränare, varpå Eductus skräddarsydde en kurs i yrkessvenska för kamelskötare. Ali gick kursen – och fick jobbet.

– Vi ringde Expressen, som skrev en helsida och lade ut det på sin webbteve. Att Ali från Somalia fick jobb som kamelskötare i Sverige var en bra nyhet. Att han dessutom red på kamelerna i snön gjorde nyheten bildmässig och än mer intressant för medierna. Och snart hade nyheten spridit sig över hela världen: BBC, Los Angeles Times, India Times och medier i länder som Kina, Ryssland och Nya Zealand.

Eductus sticker gärna ut hakan – de har bland annat skrivit en bok om arbetsmarknad och integration, och har anordnat en debatt mellan utrikesfödda och representanter för Sverigedemokraterna – något som gav stort medialt genomslag.

– Innan vi började arbeta med Eductus 2010 syntes de nästan inte alls i medierna. Idag är det över hundra publiceringar om året – allt från lokalpress och debattartiklar till morgonsoffor. Och siffran fortsätter att öka. Idag syns de nästan varannan dag, säger Susanne Wibom.

Publiks arbete har varit viktigt inte bara för att nå ut med Eductus budskap utan även internt, menar kommunikationschef Annika Mayer:

– Det stärker självkänslan när vi får se resultatet av vårt arbete i tidningen eller i Rapport. Publik är engagerade i våra frågor arbetslöshet och integration, och har hjälpt oss att förstå hur viktigt vårt arbete är.

Här är artikeln som satte igång löpelden om Ali: http://www.expressen.se/nyheter/ali-i-puckelpisten/