Sustainable Innovation

Smarta bilister kör elcykel

26 000 elcyklade kilometrar, medverkan i tv och radio, 122 000 visningar på Facebook och ett minskat koldioxidutsläpp. Det blev resultatet när Publik hjälpte Sustainable Innovation med konceptet Elcykelkortet.

 

Fler ska göra miljösmarta val. Det är målet för Sustainable Innovation som driver projekt för ett mer resurseffektivt samhälle med hållbar tillväxt. Publik fick uppdraget att skapa medial uppmärksamhet kring Elcykelkortet, ett koncept som skulle få bilister att prova elcykel och ställa bilen. Elcykelkortet  ingick i projektet Lätta Elfordon. Projektets huvudsakliga syfte var att minska utsläpp och trängsel i rusningstrafiken i storstadsregionerna Stockholm och Göteborg. Testpersoner laddade ner appen Elcykelkortet som anonymt mätte de dagliga cykelsträckorna. Cykeldata från alla testpersoner sammanställdes och utvärderades utifrån faktorer som utsläpp och trängsel.

– Målet med Elcykelkortet var att trigga lust hos bilpendlare att prova elcykel. När Publik fick uppdraget ledde projektet till närmare 26 000 elcyklade kilometrar och därmed ett minskat koldioxidutsläpp. Vi har regelbundet utfört PR-aktiviteter som resulterat i ett flertal publiceringar i riks- och lokalpress, samt medverkan i TV och radio, säger Alexandra Carmback, vd på Publik.

Som avslutning på projektet tog Publik fram idén till och producerade filmen Elcykel vs bil. Filmen fick stor spridning på Facebook och har i  dagsläget drygt 120 000 visningar. Den stora spridningen ledde till att filmen blev omskriven i bland annat Dagens Nyheter.

Publik har även hjälpt Sustainable Innovation med att få medial uppmärksamhet kring projekten Laddbil och projektet Ett bilfritt år.

Sustainable Innovation arbetar med energieffektivisering och hållbarhet i stöd av Energimyndigheten i samarbete med KTH, Folksam, Riksbyggen, Göteborg Energi, JM, Sportson, KGK Motor, ZET Electric, Göteborg Energi och Trafikutredningsbyrån.