Volvo Ocean Race

När Skeppsbron var i sportvärldens mediefokus

        390 miljoner medieexponeringar över hela världen – och 730 000 nöjda besökare som trängdes i solskenet på Skeppsbron. Publiks pressbearbetning när Volvo Ocean Race kom till Stockholm överträffade alla förväntningar

Hur får vi stockholmarna att gå man ur huse för att titta på en båttävling? Den frågan ställde sig ledningen för Volvo Ocean Race inför tävlingen 2009. För första gången skulle en av tävlingsetapperna ha sin målgång i huvudstaden.

– Jag har tidigare varit presschef för Volvo Ocean Race, och eftersom vi dessutom har goda kunskaper om stockholmsmedia fick vi uppdraget att ansvara för alla medierelationer vid stoppet i Stockholm, säger Rikard Björk, partner och rådgivare på Publik.

I arbetet ingick att hålla med en presschef för eventet och en PR & marknadschef, som höll i media- och presscentret på Skeppsbron i Stockholm. Publik ansvarade också för all marknadsföring av evenemanget: placering av annonser i köpt media, reklam på stortavlor över hela staden, kontakter med mediapartners, exponering av sponsorer, produktion av webbplats, produktion av programtidning och mycket mer. Rikard Björk satt dessutom i ledningsgruppen för Stockholm Stopover.

– Vi började arbetet redan ett år i förväg. Vi knöt upp tidningen Metro som mediapartner, vi bjöd in nyckeljournalister till några av tävlingens tidigare stopp och vi höll dem uppdaterade med information under tävlingens gång. Det är först när man är med ute på ett stopp som man förstår hur stort detta är.

Den intensivare pressbearbetningen inleddes i april, ett par månader före stoppet i Stockholm 14-25 juni.

– Istället för att sprida ut det på en längre tid valde vi att maximera arbetet under ett par månader – framför allt genom personliga kontakter med redaktionerna, säger Rikard Björk.

Pressbearbetningen fortsatte under tävlingen, där Publik svarade för presscentret med 150 platser. Det bemannades dygnet runt av Publik, med hjälp av volontärer utbildade av Publik.

Resultatet blev nästan 1 400 publiceringar för Stockholm Stopover. Det innebär en räckvidd på 390 miljoner exponeringstillfällen – varav 242 miljoner i utländska medier – till ett annonsvärde av 44,1 miljoner kronor. Evenemanget fick stort utrymme i ledande storstadspress, men också i kvällstidningar, radio och teve. I stort sett all publicitet var positiv, och detsamma gäller besökarna. 730 000 stockholmare och turister besökte tävlingsområdet Skeppsbron, och deras betyg var idel lovord.