Kommunikation på webben är ett samtal. Och i ett samtal gör sig många röster hörda – kända som okända, stora som små, etablerade som oetablerade. För att vara en del av konversationen ska du ta mångfalden av röster på allvar. Du måste också inse att samtalet inte alltid förs på dina arenor.

Lyssna först, prata sedan. Tro inte att du vet allt om din publik. Snappa upp vad som sägs i digitala medier om ditt företag, dina kunder och din bransch. Skapa en omvärldsbevakning som guidar dig i myllret av röster. Samtala. Pracka inte på människor budskap utan fråga din publik vad de är ute efter. Inbjud till dialog. Och ta sedan dialogen på allvar. Eftersträva ett personligt tilltal, utan att glömma bort vem du representerar.

Stick ut och erbjud någonting unikt. Konkurrensen är hård så du måste visa varför de ska lyssna på dig. Säg sanningen. Hemligheter kommer alltid ut och i dag sprids rykten – sanna och osanna – blixtsnabbt. Lova därför inte mer än du kan hålla.

Lycka till!
Patric Elmén
PR-konsult