Sociala medier är en utmaning för de flesta organisationer. Varför ska man använda det? Vilka kanaler ska man finnas i? Hur ska man kommunicera? Och vad ska man kommunicera?

Mitt tips är att utgå från budskapet, vad vill du säga? Vad vill du att följarna ska tycka eller känna när de ser/läser dina inlägg. Är en facebook-sida verkligen det bästa forumet för att föra ut vårt budskap, kanske en blogg är bättre? Ta också fram en policy, vad får vi säga och vad får vi inte säga. Hur hanterar vi mothugg och kommentarer. En social mediepolicy är viktig, inte minst inför eventuella kriser. På Publik har vi formulerat policyn som en enkel checklista, som regelbundet uppdateras.

Kom också ihåg att inte sikta för högt. Många organisationer startar bloggar, instagramprofiler och twitterkonton men orkar inte uppdatera alla sidor. Resultatet blir att besökarna försvinner, och de kommer inte tillbaka. Så sikta inte högre än du klarar av.

Lycka till!
Linnéa Hedberg
PR-konsult