Innan ni ger er ut på er resa måste ni bestämma vart ni i själva verket är på väg. Det finns flera sätt att komma fram till mål och syften. Från mer eller mindre formella brainstormingsmöten till workshops som går på djupet där tankar, önskningar och milstolpar skapas.

Kanalval är också en viktig del av strategin, vilka medier passar er bäst? Deltar ni redan i några sociala medier? Är det möjligtvis så att ni måste avsluta tidigare misslyckade satsningar för att kunna koncentrerar er på nya kanaler?

Innehållspolicy, vilket innehåll vill ni ha och produktion, vem tar fram innehållet måste också diskuteras. Kom även ihåg att en strategi för sociala medier inte kan tas fram på styrelsenivå för att sedan skickas ned till medarbetarna för att genomföras. Strategin måste vara ett resultat av alla inblandades arbete. Det är människorna, inte varumärket, som kommunicerar.

Lycka till,
Linnéa Hedberg
Kommunikationsrådgivare, fokus på sociala medier