Leksands Knäckepizza

Från knäckebröd till pizza

Resultatet blev 20+ publiceringar i riksmedia, lokalmedia och branschmedia, 10+ minuter i TV4 Nyhetsmorgon 470 procents ökning av inlägg i sociala medier, 578 000+ visningar på filmen med Ninjas in Pyjamas i sociala medier och knappt 500 000 sålda knäckepizzor det första året

Bakgrund
Leksands Knäckebröd stod inför sin största lansering hittills. Och detta med en produkt i en helt ny genre. Produkten låg inte i brödhyllan utan i frysdisken. Det handlade om fryst knäckepizza.
Publik och reklambyrån Norkay fick i uppdrag att sprida nyheten främst hos målgrupperna unga killar och mammor.

Utmaning
Målgruppen unga killar är svår att nå med traditionella medier. De undviker PR och reklam och de konsumerar i princip uteslutande digitala medier. Ytterligare en utmaning var att få konsumenter kände till knäckepizza.

Mål
Få unga killar att börja prata om knäckepizza i sociala medier. Få så många som möjligt att testa knäckepizza.

Strategi / genomförande
Kom fram till att vägen till konsumenterna går via munnen. De behövde få testa själva eller läsa om personer de litar på som testat. Mammorna bearbetades via traditionella medier och matbloggare. De unga killarna bearbetades inflytelserika gamers, Ninjas in Pyjamas. De fick göra filmer som spreds i deras egna sociala mediekanaler. På lanseringsdagen genomförde Publik ett flertal aktiviteter. Knäckerior utanför de största mediehusen, vip-knäckepizzor till utvalda journalister, traditionell mediebearbetning och bloggevent.

Resultat
20+ publiceringar i riksmedia, lokalmedia och branschmedia
10+ minuter i TV4 Nyhetsmorgon
470 procents ökning av inlägg i sociala medier #GottSomFan #SåJävlaEnkelt #JävligtGott
578 000+ visningar på filmen med Ninjas in Pyjamas i sociala medier
Knäckepizzorna sålde slut i butik
Knappt 500 000 sålda knäckepizzor det första året