Stim

I upphovsrättens tjänst

Sverige är en av världens största exportörer av musik och det är Stim som ser till att upphovsmännen får betalt. I takt med att Stim växer ställs allt större krav på kommunikationen. De vände sig därför till Publik för att lyfta sin tidning och fick mycket mer än så. Bland annat årsredovisningen för 2016

Utmaning
Svensk musik är större än någonsin ute i världen. Det är Stim, Svenska tonsättares internationella musikbyrå, som ser till att upphovsmännen får betalt. I takt med att Stim växer ställs större krav på kommunikationen. En av de viktigaste kanalerna är Stim-magasinet, som går till de som är anslutna till Stim. Utmaningen var att gå från ett musikmagasin till en tidning för upphovsmän.

Mål
Att berätta vad Stim gör. Att få de drygt 70 000 anslutna låtskrivarna, tonsättarna och musikförlagen att förstå värdet av att vara med i Stim. Målet var även att stimulera skapandeprocessen.

Strategi / genomförande
Vi gjorde om formen på tidningen så att avsändaren skulle framgå tydligare. Strategin blev sedan att arbeta mer redaktionellt och mer aktivt för att identifiera nyheter som även kan intressera media.

Resultat
Omgörningen av tidningen har resulterat i idel positiva reaktioner. I en läsvärdesundersökning från 2016 var 58 % positiva till tidningen, 83 % hade intention att läsa tidningen och 51 % läser minst hälften av innehållet.

– Vi är mycket nöjda med Publik. Redaktören styr Stim-magasinet med säker hand och varje nytt nummer överträffar det föregående, säger Karin Jihde, f.d kommunikationschef på Stim.

2014 och 2015 kom Stim-magasinet tvåa i tävlingen Svenska Publishing-priset, kategorin ”Medlemstidningar yrke och bransch”.

Foto: Viktor Gårdsäter