Konkurrensen om uppmärksamheten ökar och de som inte driver sina frågor riskerar att hamna i bakvattnet. En organisation som vill påverka måste ta egna initiativ till samhällsdebatten.
- Utnyttja engagemanget. Styrkan är medlemmarnas och medarbetarnas engagemang. Och engagerade människor är intressanta och trovärdiga.
- Var proaktiv. Visa att ni är aktiva och att ni tycker och tänker om sakernas tillstånd.
- Lyft fram egna frågor. Våga lyfta fram det som händer inom organisationen. Det finns alltid intressanta händelser att lyfta fram. Ofta handlar det bara om att leta på rätt ställe.
- Visa att ni finns. Ibland räcker det inte med papper och rapporter. Se till att ordna aktioner där ni visar vad ni vill.
- Skaffa samarbetspartners. Ett sätt att skapa kraft bakom sina argument är att visa att det är fler som arbetar för samma sak. Nätverk och allianser kan ge tyngd åt opinionsbildandet.
- Kontakta dem som bestämmer. Vilka är det som bestämmer i de frågor ni arbetar med? Ta kontakt med dem och förklara er ståndpunkt. Varför inte samla namnlistor eller skriva brev direkt till dem som är nyckelpersoner.
- Ta hjälp av fakta och undersökningar. Se till att det finns argument för er sak. Gör undersökningar och forskning u frågan. Visa på hur det ser ut.
- Ta stöd av andras forskning. Finns det forskare eller andra som stödjer er ståndpunkt. Se till att deras röst gör sig hörd.
Lycka till!
Patric Elmén
Expert inom opinion och debatt